2 juli 2014 – van Diedelsheim naar Merklingen

Kloosterkerk Maulbronn
Kloosterkerk Maulbronn

voormalige eetzaal lekenbroeders, dat zijn er dus heel veel geweest
voormalige eetzaal lekenbroeders, dat zijn er dus heel veel geweest

Sombere gevoelens bij het cisterciënzer klooster te Maulbronn

We hebben een omweg gemaakt omdat we het klooster in Maulbronn willen zien. Hier hebben we de tijd voor genomen en het is echt de moeite waard. Wat een enorm groot complex is dit cisterciënzer klooster uit 1147. Het wordt beschouwd als het mooiste en best bewaarde middeleeuwse klooster van Duitsland. Het is vandaag een warme zomerdag. Bezweet en warm zoeken wij de koelte van het klooster op.

Na een poosje krijg ik het koud. Ik zie de enige donkere ruimte waar het vroeger verwarmd werd. Wat moeten de bewoners van toen het vroeger koud gehad hebben.. Ik krijg kippenvel. Mooi zijn de harmonische verhoudingen en de heldere lijnen. Maar toch, al dwalend in dit klooster met zijn donkere en vochtig koude ruimtes voel ik me somber worden..
Ik vraag me af : “Is dit de juiste weg, moet je nu zo als een kluizenaar de hele dag in koude donkere ruimtes hard werken en bidden?”
Warmte, stilte en rust en zijn in de natuur helpen mij na te denken en me biddend geborgen en bevrijd te weten.

Buiten is het heet, we fietsen weer verder en verder. Langs het mooie Bretten met zijn Marktplatz en versierde huizen komen we in Merklingen waar we in Gasthof Zur Rose gaan overnachten.

Het doet er schamel en rommelig aan en buiten staat een grote Biergarten. Mannen met sigaretten en bier lopen heen en weer. Freek vraagt of onze fietsen binnen kunnen staan.
De serveerster heeft het druk en zegt dat ze dat straks wel zal doen.
Maar Freek zal Freek niet zijn om dit in de gaten te houden. We bestellen cappuccino en maken een praatje met de Griekse serveerster. Als wij ons positief over Griekenland uitlaten, dan smelt ze. Ze komt bij ons zitten en ze wil weten wie we zijn en waar we naartoe gaan. “Waanzin” zegt ze met pretoogjes, maar ze begrijpt nu dat de fietsen belangrijk voor ons zijn. Wij kunnen weer lekker slapen.

bronhuis
bronhuis
wat een detaillering
wat een detaillering

Geef een reactie

