10 juni 2015 – De fietstocht is voorbij.

Vandaag reist Freek terug naar huis. Natuurlijk zwaai ik hem uit en fiets ik met hem mee naar Castellina waar hij op de trein stapt. Ik kan mooi zijn zware achter tassen op mijn fiets zetten. Gisteravond hebben we de inhoud van de tassen geordend en even gekeken naar het gereedschap dat nodig is om de fiets in te pakken voor het vervoer in het vliegtuig. Wij staan vroeg op. Ik maak een ontbijtje en om half zeven stappen we op de fiets. Wat is het zo vroeg mooi buiten! De zon is al wakker, er hangt een nevel boven de bergen, de vogels zingen en glanzende zilveren pareltjes hullen de bloemen in het veld. Het is ook zo heerlijk koel en rustig. Zo fietst het lekker. Op het station is het stil. We lopen door de tunnel naar het juiste perron. De trein van 7.17 stopt en we zetten samen de zware fiets in de trein. Freek kijkt vrolijk, de reis mag beginnen. De deuren klappen dicht, een heel kort zwaai moment en weg is Freek, mijn maatje en kanjer. Hij heeft al die kilometers toch maar genomen, ik heb er bewondering voor.
Nu is het stil. Door nog de vroege morgen fiets ik terug naar ons appartement. Het is prachtig weer. Ik zit bij het zwembad maar na een poosje wordt de lucht net als gister, donker en dreigend. Het onweert en het regent hard. Ik besef dat de fietstocht nu echt voorbij is.

Om acht uur is het droog, de weg is nat en weer zijn de bergen gehuld in een dikke nevel. De zon schijnt voorzichtig een gouden straal langs die nevels. Zo mooi, ik pak mijn fiets en rijd omhoog naar Monterriggioni. Hier is het plaatje compleet. Bij de poort kijk ik naar beneden. Gouden zonnestralen en nevel strijken langs het verre  uitzicht over de bergen. Diep zie ik het verkeer op de weg. Jammer, ik heb geen fototoestel bij me. Maar belangrijker is dat ik het meeneem in mijnhoofd. Voorzichtig fiets ik naar beneden, de weg is glad. Wat een stilte.

Over twee dagen begint mijn volgend avontuur hier vlakbij in Abbadia a Isola. Nooit eerder heb ik zoiets gedaan. Vrijwilligerswerk doen in een herberg voor pelgrims. Het lijkt mij fijn en ik heb er zin in. Zorgen voor de pelgrims en luisteren naar hun verhalen. Hoe zal dat zijn? Zal ik het kunnen?  Vroeg opstaan, er zijn voor de ander?
Voor wie het leuk vindt, klik op https://annekeonderweg.wordpress.com/

Op Schiphol en thuis wordt ik verwend met welkom en kadootjes.
Op Schiphol en thuis wordt ik verwend met welkom en kadootjes.

Nog een laatste reaktie van mij (Freek)
Met 850 km. per uur reisden mijn fiets en ik in 2,5 uur van Pisa naar Amsterdam. Op Schiphol werd de fiets op een aparte transportband gelegd en daarom was deze niet beschadigd. Op de luchthaven en thuis werd ik verrast door bezoek en attenties.
Kleindochter Sara hoorde dat ik in Nederland naar de politie ben gegaan om aangifte te doen van diefstal in Venetie.
Ze dacht dat de Nederlandse Politie dan onmiddellijk in de auto met sirene en zwaailicht naar Italie zou gaan om de boeven te pakken. Toen ze hoorde dat het niet is gebeurd, is ze erg geschrokken. De boeven lopen dus nog steeds vrij rond om hun slag te slaan.
Ze heeft haar fiets en speelgoed, die buiten stonden, steeds binnen gezet en de deuren op slot gedaan. Ook heeft ze haar spaarpot omgekeerd omdat opa en oma geen geld meer hadden.
’s Avonds ben ik gaan slapen in mijn eigen bed en ik voel me een rijk man. Toch heb ik nog even gekeken of ook mijn deur wel goed op slot zat.

25 juni – Helpende handen en weer samen veilig thuis.

Wat ben ik, Anneke, blij, ik ben weer thuis! Ik kan het haast niet bevatten, mijn hoofd is nog niet helemaal hier. De reis vandaag ging fantastisch. Er waren veel helpende handen die me hielpen. Op het vliegveld in Pisa waren nog twee fietsers die hun fiets aan het inpakken waren. Mijn pedalen had ik al verwijderd. Mijn stuur en zadel had ik beschermd, het stuur gedraaid en lucht uit de banden laten lopen. Helpende handen van de fietser controleren mijn ingepakte fiets. Stoer til ik mijn fiets en achter tas naar de grote transportband. De vlucht is prachtig door het heldere weer. Op Schiphol staat de fietser weer met helpende handen klaar om mijn gedraaide ketting op zijn plek te krijgen en mijn fiets rijklaar te maken. Fantastisch, reddende engel, heel hartelijk bedankt!

Met mijn zwaar bepakte fiets loop ik de deur door naar de ontvangsthal. Daar zit een klein meisje met een mooie roze hoed. “Dag Sara, lieverd, ben jij daar?”‘ zeg ik verrast en Sara vliegt me om de hals. Betere thuiskomst kan ik me niet voorstellen! Zij en Marloes hebben anderhalf uur op me gewacht. We nemen ruim de tijd om wat te eten, te knuffelen en bij te praten. Maar dan is het tijd om de trein op te zoeken voor de rit naar huis. Samen tillen we de fiets in de trein. “Dag lieverds, tot gauw!”

In Zwolle zijn weer helpende handen bij het uitstappen en overstappen naar het volgende perron. Lift in en uit gaat prima. En zelfs in Haren helpt de conducteur me de zware fiets uit de hoge trein te krijgen. Dan zie ik Freek, een omhelzing, ik ben weer thuis! Op tafel staat een lieve bloemengroet van Christien, Ronald en Jolijn. Kaartjes met welkom thuis, wat een warm welkom, te mooi om waar te zijn. Ik voel me blij en dankbaar dat wij dit alles samen mee mochten maken en weer veilig thuis zijn. Bedankt allemaal, ook de volgers voor het lezen en meeleven van de verhalen van onze fietstocht.

DSC07968

2 gedachtes over “10 juni 2015 – De fietstocht is voorbij.

  1. Terwijl jij nog onderweg bent naar Haren of net thuis, ben ik begonnen met het lezen van jullie verslag, heel boeiend, maar ik moet nu ophouden want mijn vakantiespullen moeten in de was. Bij de band op Schiphol zag ik je tassen voorbij komen, jij was waarschijnlijk achter je fiets aan. Welkom thuis, groeten van Karin, die je op Pisa airport hebt ontmoey

    Like

  2. Mooie tijd hebben jullie gehad, een prachtige fietstocht!
    Mooie verhalen geschreven, en nu trof ik je vanmiddag, wandelend in de Onnerpolder, ook mooi! het ga je goed Anneke en Freek! Leuk je vanmiddag te ontmoeten.

    Hartelijke groet, jelly

    Like

Geef een reactie

