10 mei 2015 – Op reis naar Verona.

‘It giet oan’! We pakken de fietstocht weer op, verder fietsen naar Rome! Keuzes over wat mee moet zijn gemaakt. Vier tassen een bagagerol en stuurtas, bijna 20 kilo hang ik op mijn fiets. Fietsen met meer bepakking, dat zal wel even moeten wennen.
Vanmorgen om 6.00 uur fietsen we onder vogelgezang naar het station in Groningen. Oei, dat stuurt zwaar met het gewicht van de voortassen. Het is heel stil op straat.

We hebben nu veel meer bij ons dan vorig jaar, omdat we nu  kamperen met de tent.
We hebben nu veel meer bij ons dan vorig jaar, omdat we kamperen met de tent.

Het is de sterfdag van mijn heit, jaren terug is hij plotseling overleden. Ik denk aan mijn lieve ouders die niet meer onder ons zijn en het ‘rugtasje’ dat ik van hen heb meegekregen voor ‘onderweg’. Zelf moet ik het ‘tasje’ wel ordenen. Steeds weer pak ik er iets uit wat er in zit. Wat zit er veel in het tasje voor onderweg in mijn leven. Ik wist niet dat er zoveel in zat!

We hopen dat de trein al bij het perron staat, dan zouden we mooi de tijd hebben om de fiets in de trein te zetten maar het loopt anders. Na een poosje komt de trein. Snel tillen we de zware fietsen de hoge instap op naar de plek voor de fietsen. Op een bord staat dat de tassen van de fietsen moeten. Maar, plotseling wordt er omgeroepen dat er een wijziging is. We moeten naar een ander perron! Freek was al bezig de tassen van zijn fiets te halen. Nu moet alles weer opgeladen. Snel de trein weer uit en de andere trein zoeken. Opnieuw tillen we de fietsen de volgende trein in. Als we de tassen installeren missen we een handige speciale spin, jammer, die hebben we vast door de stress van het opschieten verloren of vergeten in de vorige trein. Het is niet anders, we kopen wel weer zo’n ding.

De zon schijnt, de trein brengt ons naar Schiphol. Voor het eerst de fiets meenemen in het vliegtuig, dit vind ik spannend. Gelukkig heb ik geoefend hoe ik de fiets in moet pakken, voor de terugreis zal ik dit immers  zelf moeten doen. Het stuur moet gedraaid, de trappers moeten er af, er moet lucht uit de banden. De derailleur moet achter op het grote blad worden gezet. Nu karton op kwetsbare plekken met tape vastzetten. De fiets pyjama kan erover en met het koord trek ik dit vast. De trappers en gereedschap ruim ik goed op. We leveren de ruim bagage en de fiets op een andere plek in en het is tijd voor koffie. We zijn er klaar voor we kunnen de lucht in! Vliegen naar Verona! Het leven als pelgrim mag beginnen. Kan ik dat, het nemen zoals het gaat en vertrouwen hebben? Gezondheid en veiligheid, dat staat voor op.

Het vliegtuig stijgt, motoren brullen, wat een prachtig gezicht. Ons landje ligt onder en achter me. Het is helder, de zon schijnt, we vliegen over de Alpen. Prachtig, de met sneeuw bedekte bergen, zo mooi!

Het is onbewolkt en we hebben een prachtig uitzicht vanuit het vliegtuig op de Alpen
Het is onbewolkt en we hebben een prachtig uitzicht vanuit het vliegtuig op de Alpen

We zijn er, we landen in Verona! Fantastisch, wat een mooie vlucht en wat gaat dat vliegen snel! Ineens is het zomers warm. De fietsen en bagage rollen van de band. We zien Freek zijn voorwiel op en neer zwiepend aan komen rollen. Nu alles weer rijklaar maken en dat kost tijd. We fietsen over de grote weg naar Verona, fietspaden zijn er niet. Ik zie in de verte de bergen met sneeuw. De stad is druk, we rijden langs de arena. Nu komt het zware gedeelte. Om bij de camping te komen moeten we een zware lange stijging van zeker 15% maken. Die nemen we maar lopend. Dat vraagt enorm veel energie, het is bijna niet te doen.. Maar dan zijn we op de camping met een prachtig uitzicht op Verona. Achteraf blijkt dat er een weg is die minder stijgt, maar wij hadden de kortste weg op de gps genomen.
Gelukkig, onze fietsvakantie is begonnen!

Zicht op Verona en rivier de Adige vanaf onze camping
Zicht op Verona en rivier de Adige vanaf onze camping
2 gedachtes over “10 mei 2015 – Op reis naar Verona.

  1. Leuk om te lezen…
    De eerste foto lijkt in Nederland of Povlakte?
    Lijkt me ook leuk ooit eens te fietsen in Italie, maar dan misschien met eigen auto er naartoe ipv vliegtuig.

    Like

Geef een reactie

