12 mei 2015 – Verona – Calceranica al Lago, een reisdagje met ups en downs.

We pakken vandaag de Reitsma route http://www.reitsmaroutes.nl weer op en we gaan dus een stuk terug richting waar we vorig jaar zijn gestopt. Maar we willen de hoogste stijgingen mijden. Dat lijkt ons verstandig omdat we merkten dat het klimmen van 15% naar de camping in Verona met de fiets en bepakking wel erg zwaar was. Dus gaan we eerst het station opzoeken. We nemen de trein van Verona naar Pergine Valsugana.

Canadese toeristen maken een praatje met ons. Het is gezellig. Een paar vriendelijke Duitsers komen er ook bij. Ook zij hebben een fiets bij zich. We wachten allen op dezelfde trein. Maar, reizen met de trein en de fietsen meenemen kan lastig zijn merken we. In Verona wordt er 4 keer een wisseling van perron omgeroepen. Iemand die bij het spoor werkt gebaart dat we binnen twee minuten naar een ander perron moeten. Dat betekent snel handelen want je wilt de trein niet missen. Dus snel lift in en uit of om tijd te besparen hoge trappen op en af met de fiets en bepakking. Ik probeer mijn zware fiets de trappen op te tillen.

Plotseling voel ik een hand op mijn rug en dat mijn fiets van achteren wordt opgetild. Ik krijg hulp van een donker ogende man. Hij wil Freek ook helpen. Freek verliest zijn pet. Ik bedank mijn helper, hij vraagt om een gift. Nu zie ik de zigeunervrouw die ik zopas zag bedelen naast hem zitten . De man gebaart heftig dat hij echt geld heeft verdiend. Ik voel me hier niet lekker bij. We zoeken een andere plek en we ordenen de tassen. Freek zoekt zijn pet die gevallen was, raar nergens te vinden en ook zijn we weer die handige spin kwijt.

De trein hebben we niet gehaald. Over een uur komt de volgende trein. De tassen moeten er in de trein afgehaald en de fiets moet opgehangen in de ruimte voor fietsen. Het aardige is dat er ook altijd vriendelijke mensen zijn die echt hulpvaardig zijn. Ik heb me voorgenomen om elke dag te nemen zoals het gaat, ik kan het zo oefenen.

Maar wat is deze omgeving fantastisch! We zien het mooie fietspad naast de Adige. Hier fietst het heerlijk. Ontspannen vriendelijke vakantiegangers maken een praatje met ons. We fietsen naar een camping in Calseranica al Lago.

Vanaf de camping hebben we een prachtig uitzicht op het meer
Vanaf de camping hebben we een prachtig uitzicht op het meer

Nu zit ik heerlijk in mijn tentje met het uitzicht op het Lago di Caldonazzo. Het wordt al donker, lichtjes over het water en hoog in de bergen, wat is het een mooi gezicht! Naast ons staat een leuke gezinnetje. Ze bieden ons koffie en een fles water aan. De kinderen spelen met elkaar een balspel. Ze hebben twee weken meivakantie, veel mensen genieten een korte vakantie. Dat is heerlijk in de maand mei met mooi weer en het is overal nog rustig.

Een gedachte over “12 mei 2015 – Verona – Calceranica al Lago, een reisdagje met ups en downs.

Geef een reactie

