27 mei 2015 – Spello, het schilderachtige ommuurde stadje.

Lizzie is vandaag 2 jaar. Ze is gek op ijs, het liefst chocoladijs.
Lizzie is vandaag 2 jaar geworden. Ze is gek op ijs, het liefst chocolade ijs.

Hieper de hiep hoera! Onze kleindochter Lizzie wordt vandaag twee jaar.

De hele nacht regende het maar vandaag is het wisselend bewolkt met een klein zonnetje. De wind waait hard en het is behoorlijk koud. Freek doet boodschappen en komt met allerlei heerlijkheden terug. We hebben trek, koffie met croissant, we genieten hier dubbel van.

Ik krijg een mail van pater Tiemen Brouwer van de Friezenkerk uit Rome met liederen van de komende zondag. Ik mag komende zondag tijdens de mis met het koor meezingen. Daar verheug ik me op.

We stappen op de fiets om iets moois te zien. We hebben het koud, maar van fietsen word je warm. Het is wisselend bewolkt met zo nu en dan een zonnetje. We hebben tegenwind en het waait hard. Altijd weer ben ik blij dat ik op de fiets zit. Ik besef dan des te meer hoe mooi het hier is.

Een prachtig uitzicht vanaf het stadje Spello op de omgeving.
Een prachtig uitzicht vanaf het stadje Spello op de omgeving.

We komen in Spello, een schilderachtig ommuurd stadje met poorten uit de tijd van keizer Augustus. Spello ligt hoog op een heuvel. We klimmen de trappen op en duwen de fiets omhoog. Daar zetten we ze op slot en we klimmen verder. We genieten van de prachtige uitzichten op Umbrië. Wat zijn hier leuke smalle straatjes met aan weerszijden fris groene planten en kleurige bloemen. We lopen door de mooie stadspoort uit de Romeinse tijd verder omhoog. Er zijn veel winkeltjes. Het is rustig. Alleen enkele Amerikaanse toeristen komen we tegen.

Oude stadspoorten uit de Romeinse tijd.
Oude stadspoorten uit de Romeinse tijd.

We willen de kerk de Santa Maria Maggiore bezoeken. Eens waren we hier ook. Ik herken de fresco’s, wat leuk om dit alles weer te zien. Er zijn hier bijzondere fresco’s te zien van Pinturicchio. Het zijn de Aankondiging, de Aanbidding door de drie koningen en de Twaalfjarige Jezus in de Tempel. “ Dit is de eerste geschilderde kerststal“, hoor ik Freek zeggen. Wat zijn de kleuren fleurig en wat is er veel op te zien.

De grote trekpleister in Spello is de Baglioni kapel in de kerk Santa Maria Maggiore.  De schilder Pinturicchio uit 1501 heeft hier fresco's geschilderd. Een ervan is een kersttafereel in een Umbrische omgeving.
De grote trekpleister in Spello is de Baglioni kapel in de kerk Santa Maria Maggiore.
De schilder Pinturicchio uit 1501 heeft hier fresco’s geschilderd. Een ervan is een kersttafereel in een Umbrische omgeving.

Er is ook een interessant wijwatervat dat gemaakt is van een Romeins grafmonument uit de eerste eeuw.
Ik zie de preekstoel in Romaanse stijl. Het is rustig en mooi om naar te kijken. Hoe anders zijn de wanden die in uitbundige barokstijl versierd zijn. Ik vind dit veel minder mooi. Het is mij te uitbundig, te veel. Ik weet dan bijna niet waar ik het eerst naar moet kijken.

We gaan terug de trappen af naar de fietsen. We fietsen langs de statige Villa Fidelia die omringd wordt door een park in Italiaanse stijl. Er staan in plantenbakken grote citroen boompjes met gele en groene citroenen.

Villa Fidelia met tuinen
Villa Fidelia met tuinen

Ik zie donkere wolken komen, het wordt echt koud. We fietsen stevig door naar de camping. Ik neem een lekkere warme douche om me op te warmen. Dat het hier nu zo koud kon zijn hadden we niet gedacht!

Er lopen twee dappere fietsers langs ons tentje. Het zijn Henk en Ilona Kleijberg. Zij hebben een rijwielzaak in Diever, ook in het noorden van ons land. Dat is grappig, we maken een praatje met elkaar. Ook zij fietsen naar Rome. Zoals altijd als we collega fietsers ontmoeten is er veel stof tot praten. Ervaringen van onderweg worden eerlijk gedeeld. Opnieuw valt me op dat je elkaar begrijpt en dat niemand zin heeft zich groots voor te doen. We drinken samen heerlijk warme koffie. Bedankt Henk en Ilona, het smaakte heerlijk. We wensen jullie een goede reis verder.

Gezellig koffiedrinken met Henk en Ilona
Gezellig koffiedrinken met Henk en Ilona.

Opgewarmd kruipen we weer in ons tentje en we zullen vast lekker slapen. Maar de nacht is echt koud. We hebben moeite om warm te worden. Tot – 5 graden kan de donzen slaapzak ons warmen. Het duurt een paar uurtjes en we zijn in dromen land.

Geef een reactie

