Met de ms Rotterdam naar de Noorse fjorden.

Ons bezoek aan het museumschip de ss Rotterdam staat nog op mijn netvlies gegrift. In gedachten hoor ik weer de scheepshoorn van de nieuwe ms Rotterdam die voorbij gleed. Zullen we wel of niet een cruise boeken? Na de fietstocht naar Rome hebben we zin in een verzorgde vakantie reis. We praten er over met vrienden die fervente cruisereizigers zijn. Noorwegen trekt. Ik herinner me de enthousiaste verhalen van onze ouders die er vroeger met de bus naartoe reisden. Al varend de fjorden binnen gaan, dat moet toch fantastisch zijn? Ons besluit is genomen. We boeken zelfs twee cruises. We zullen met de ms Rotterdam van de Holland America Line varen. De eerste reis zal naar de Noorse Fjorden gaan, de volgende naar de Canarische Eilanden. We boeken een buiten hut met uitzicht op zee.

De ms Rotterdam, hier in het Hardangerfjord bij het dorpje Ulvik.
De ms Rotterdam, hier in het Hardangerfjord bij het dorpje Ulvik.

Vandaag op deze zonovergoten dag gaat het gebeuren. Het voelt voor mij bijna onwezenlijk dat we straks op zo’n groot schip zullen varen. Ik vind het zelfs spannend. Zou cruisen wel bij ons passen? Wat zullen de voor en nadelen zijn?
De laatste tijd zijn we met veel andere dingen bezig geweest. Kleine Lizzie hebben we te logeren gehad. Zij en papa Erwin zitten ook in onze auto om ons naar Rotterdam te brengen. Ik ben blij dat ik Lizzie weer even om me heen heb. Erwin kent Rotterdam op zijn duimpje. “Afslag en afbuigen” hoor ik Lizzie, die schat, (net 2 jaar) de tom tom na zeggen.

We stappen uit en het lijkt alsof ik op Schiphol beland ben Er zijn enorm veel mensen in de vertrekhal. Maar het inchecken gaat snel. De weg wijst zich vanzelf. Door de douane, een foto maken, even wachten in de vertrekhal en daarna ontvangen we ons pasje van onze buitenhut. De hut ziet er fris en ruim uit. We hebben een badkamer met ligbad, een lits jumeaux, televisie en zitje. Onze koffer wordt gebracht door steward Sugi, hij laat ons zien hoe het een en ander werkt. Ik doe de schuifdeur open en op het promenade dek staan twee ligstoelen. Een shanty koor zingt ons op de kade vrolijk toe. Ik word er blij van en zing vanzelf mee.

Het schip mag niet vertrekken voordat alle gasten de verplichte oefening hebben bijgewoond. Iedereen moet weten bij welke reddingssloep je je moet voegen als het alarm afgaat. Daar moet je je naam opgeven bij het personeel dat bij de sloep staat. Een reddingsvest wordt getoond en we zien hoe je zoiets aantrekt. Ik zie dat de mensen moe worden van het lange staan tijdens de oefening. Iedereen is dan ook blij als de oefening afgelopen is.

Vanaf de kade worden we uitgezwaaid.
Vanaf de kade worden we uitgezwaaid.

We vertrekken, de scheepshoorn klinkt en we varen langs Hotel New York, het voormalige hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn. Mensen zittend in het zonnetje aan de waterkant zwaaien ons uit. De ss Rotterdam groet als afscheid met zijn eigen typerend geluid. Ik zie de rondvaartboot de Spido met de naam Abel Tasman. Wat is dit een mooi sfeervol begin van de reis.
We varen langs de Nieuwe Waterweg, raffinaderijen, opslagplaatsen van olie, en de nieuwe havens van Rotterdam het zeegat uit. Ik zie dat een schip van de havendienst van Rotterdam ons een afscheidsgroet geeft met mooie bogen van waterstralen. We genieten van de zon op de blauwe zee, wat is het een schitterend gezicht. Ik hoor het schuimende water. Het schip deint en trilt.

Boven: Links: van het zwembad wordt direct gebruik gemaakt; rechts: containervervoer. Midden - links: een blusboot van het havenbedrijf zwaait ons uit met waterspuiten; rechts: de loods is weer op de loodsboot gestapt. Onder: links: tot in de avond zitten we nog aan dek; rechts: in het Atrium draagt Atlas de wereld op zijn nek
Boven – links: van het zwembad wordt direct gebruik gemaakt; rechts: containervervoer.
Midden – links: een blusboot van het havenbedrijf brengt een afscheidsgroet met waterstralen; rechts: de loods is weer op de loodsboot gestapt.
Onder – links: tot in de avond zitten we nog aan dek; rechts: in het Atrium draagt Atlas de wereld op zijn nek

We verkennen het schip, lopen langs het trappenhuis, het Atrium en verschillende verdiepingen. We eten heerlijk in het Lido Restaurant. Ik zie het al, lekker eten hoort bij het cruise leven. Maar al dat vele overvloedige eten daar heb ik wel een beetje moeite mee. Al de luxe op dit schip, mooi is het zeker, maar het staat zo haaks op onze andere bijzondere vakantie, de fietstocht naar Rome.

We zien het zwembad en we lopen tot de hoogste verdieping. Wat is dit een mooi groot lux schip, en dan is dit nog één van de kleinere cruise schepen. Ik kijk goed om me heen en laat al dit moois bij me binnen komen. De ruimtes, het fraaie interieur, alles is met zorg ingericht. Er is veel te doen en te beleven. Elke dag krijgen we hier informatie over. Als we in onze hut komen zie ik dat onze steward Sugi van een handdoek een krab heeft gevouwen. Dit doet me terugdenken aan de cruise op de Nijl waar elke dag ook zo’n kunstwerkje op ons bed lag.

Op het dek genieten van het uitzicht, de ondergaande zon en de ruimte
Op het dek genieten van het uitzicht, de ondergaande zon en de ruimte

De zon gaat onder met een prachtige rood oranje gloed. Fantastisch, wat een mooi gezicht, ik weet gewoon niet wat ik zie. Dit is toch wel heel bijzonder, zeker het meemaken waard. Buiten zijn op het dek, kijken en luisteren naar alles om me heen.

Het is leuk dat we op de GPS en de televisie de route kunnen volgen. We varen nu laat in de avond tussen Denemarken en Noorwegen. Een cruise reis maken, het is even wennen, ik besluit er van te genieten. Het is tijd om te gaan slapen. Wat apart, we slapen niet op vaste grond maar met de zee onder ons, welterusten en tot morgen.
(Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin)

3 gedachtes over “Met de ms Rotterdam naar de Noorse fjorden.

  1. Jullie verhaal klinkt weer heel leuk. Fijne reis gewenst. Wij gaan binnenkort naar Denemarken, onze kinderen bezoeken. Een groet vanuit het noorden.
    Aad en Anneke

    Like

Geef een reactie

