Een reisje met de Flåm spoorlijn.

Vannacht hebben we in het ruim 200 km. lange Sognefjord gevaren. Deze foto heb ik ´s morgens genomen als de zon net op komt.
Vannacht hebben we in het ruim 200 km. lange Sognefjord gevaren. Deze foto is ´s morgens genomen als de zon net op komt.

Om half 5 in de ochtend ben ik wakker, ik kijk naar buiten en ik weet niet wat ik zie, zo mooi is het! Ik zie de inktzwarte donkere bergen heel dichtbij met een lichtere blauwe lucht er boven. Als diamantjes zo mooi schitteren de lichtjes op de bergen. We kleden ons aan want we willen de zon hier op zien komen!
Het is muisstil op het dek. De nieuwe dag wordt wakker. Rond 6 uur komt heel zachtjes betoverend mooi de zon op. We staan op het dek, ik kijk door de verrekijker en wat ik zie ontroert me, tranen lopen over mijn wangen. Het is niet te geloven, ik wil nu alleen maar kijken en nog eens kijken. Stil komt er nog iemand bij me staan. Samen verwonderen we ons over waar geen woorden voor zijn.
De wind ruist, het water schuimt en spat omhoog. De deur klapt open, er komt een dame aanlopen. Van verbazing valt haar mond open. Zó mooi vindt zij wat ze ziet. We raken aan de praat. Zij komt uit Afrika en ook zij ziet de fjorden voor de eerste keer. Vol verwondering nemen we al dit grootse in ons op.

Het is heel stil als we 's morgens vroeg tussen de steile hellingen varen.
Het is muisstil als we ’s morgens vroeg tussen de steile hellingen van de fjorden varen.

Hier zijn we voor gekomen. De bergen die bijna loodrecht oprijzen uit het water. Wat is deze natuur wonder mooi! We zien veel sneeuw op de bergen, de houten Noorse rode en witte huizen, kerkjes, de bossen, het fjord dat al maar smaller wordt. En wat zijn er veel watervallen, het water stuift naar beneden! Langzaam en zacht glijdend varen we naar het eindpunt. Het water is rimpelloos, spiegelglad. Om 8.00 uur legt het schip aan in het toeristisch dorpje Flåm.

We zijn bij het dorpje Flam aangekomen.
We zijn bij het dorpje Flåm aangekomen.

We zien de houten rode huisjes die we tijdens de presentatie op de beamer zagen.
Vandaag maken we een treinreis met de Flåm spoorlijn. Na het ontbijt lopen we het schip af naar het dichtbij gelegen station. Vanaf hier rijdt de trein naar het bergstation bij Myrdal.

Tijdens de rit van bijna 20 km zien we rivieren die door diepe ravijnen stromen, watervallen en berg boerderijen, die zich aan bijna loodrechte hellingen vastklampen. De trein die door 20 tunnels rijdt stopt regelmatig om ons een foto moment te geven. Bij de grote waterval, ik voel de nevel van het water, mogen we even uit de trein om de waterval te bewonderen. Er klinkt muziek en in de verte zien we een vrouwelijk wezen een dans uitvoeren.

Onderweg zien we veel watervallen.

In Vatnahalsen stappen we uit de trein om bij een hotel van een wafel met kersen en zure room te genieten. We kijken naar buiten, daar willen we zijn. We zien dat we ruim de tijd hebben om een wandeling te maken. Dus gaan we snel op pad. De buitenlucht is helder en fris, maar de zon zorgt dat het al warmer wordt. Het is 19 graden, we komen niemand tegen, zouden hier wel mensen wonen? Het is zo verlaten. We zien trekkershutten en vakantiehuizen van hout met de gordijnen dicht. Ik loop het hoge rotspad op, kijk naar binnen maar er is niemand in huis. De natuur is echt adembenemend mooi. Wat een korstmossen groeien hier op de rotsen met verschillende kleuren van wit, geel naar zacht grijs en lila. En dan die vele wilde bloemen, gele sterretjes en prachtige paarse fluwelen bloemen op een lange steel, ik verbaas me. Steeds maar weer zien we sneeuw op de bergen, er is zoveel moois om naar te kijken. We moeten oppassen niet te verdwalen.
We komen tijd te kort maar moeten nu echt naar de groep terug. Wat is dit een fantastische dag!

Boven: de Flam spoorlijn klimt flink en passeert ca 20 tunnels. Midden: dorpjes langs de rivier die naar de fjorden stromen. Onder: veel ijs op de bergen en overal waterkrachtcentrales die stroom opwekken; ook de trein rijdt op deze groene stroom.
Boven: de Flåm spoorlijn klimt flink en passeert ca 20 tunnels.
Midden: dorpjes langs de rivier die naar de fjorden stromen en mooie bloeiende planten.
Onder: veel ijs op de bergen en overal waterkrachtcentrales die electriciteit opwekken; ook de trein rijdt op deze groene stroom.

Na afloop hebben we tijd om nog een wandeling door Flåm te maken. We zien veel kleinere schepen aanleggen met bussen, auto´s en toeristen die over het fjord naar elders varen of een rondvaart maken. Het is duidelijk te zien dat het dorp leeft van het toerisme. We lopen langs de snelstromende beek, ik voel het ijskoude smeltwater, terug naar het dorp. Er zijn hotels, toeristenwinkels, ruime huizen en jeugdherbergen. Mensen zitten mijmerend in de zon. Een prachtige plek om vakantie te vieren.

Vanaf het achterdek hebben we een prachtig uitzicht.

Eind van de middag varen we het fjord weer uit om naar Ulvik te varen. Het schip moet draaien. Dit is een heel apart gezicht en een knap stukje werk. Zo’n groot cruiseschip dat zich rustig omdraait in een smal fjord. Er zijn heel wat schroeven die hiervoor moeten zorgen.

Als we terugvaren in het Sognefjord naar zee zien we 's avonds in een uur tijd de kleuren in de lucht steeds veranderen.
Als we in het Sognefjord terugvaren naar zee zien we ’s avonds in een uur tijd de kleuren in de lucht steeds veranderen, zie ook de foto’s aan het einde van dit bericht.

De avond valt en wat is het een mooie avond! De zon gaat weer prachtig onder. De hele avond lopen we buiten op het dek. Dan gaat de heldere zon met wisselende kleuren van oranje rood naar lila blauw met een gouden gloed onder en dan wordt het langzamerhand donker. Einde van een bijzondere dag. Tot morgen.

New Image2
New Image3

Een gedachte over “Een reisje met de Flåm spoorlijn.