Klimmen naar de Preikestolen

Vanmorgen heel vroeg worden we wakker door een flinke deining. Dat is apart, zelfs liggend voel je het schip heen en weer gaan. Om 9.00 uur komen we aan in Stavanger. Stavanger is de op drie na grootste stad van Noorwegen. De bijnaam ‘oliestad’ geeft al aan dat alles hier om olie draait. In het oude Stavanger leggen we aan.

We staan vroeg op want we gaan de hoge top van Preikestolen beklimmen. Klimmen in de bergen, ik heb er zin in! Deze rots torent ongeveer 650 meter boven de zee uit. Het plateau van 25 bij 25 meter, biedt een adembenemend panoramisch uitzicht.

Wij zijn hier al in de buurt van de Preikestolen geklommen, beneden is het Lysefjord te zien.

We gaan met de bus vanaf de haven naar Fiskepiren. Bij de haven wachten we op de veerboot. We rijden de veerboot op die ons in een klein uurtje naar het eiland Tau vaart. De bus brengt ons nu naar het beginpunt van het pad dat naar de Preekstoel Rots gaat. Wat heerlijk dat we dit mee mogen maken. Een berg beklimmen, wat is dat lang geleden! Ik krijg er energie van, heb er zin in. We beginnen met klimmen. Er moet inderdaad constant flink over glibberige rotsen en soms langs kettingen geklommen worden. We klimmen met heel veel toeristen omhoog. Steeds maar weer moet je goed opletten waar je je voeten zet. Regelmatig sta ik stil want het uitzicht is te mooi om waar te zijn. We treffen het wel want de zon schijnt regelmatig, de temperatuur is prima, goed klim weer. Na een poos krijg ik het zelfs warm. De weersvoorspelling geeft aan dat er regen komt. Vandaar dat we gisteren in Ulvik nog twee poncho’s hebben gekocht, zo kunnen we de komende regen vandaag trotseren.

Linksboven: met de bus en veerboot gaan we naar het Lysefjord om naar de Preikestolen te klimmen. Overig foto's: klimmen en dalen.
Linksboven: met de bus en veerboot gaan we naar het Lysefjord om naar de Preikestolen te klimmen. Overig foto’s: klimmen en dalen.

De wandeling is fantastisch mooi met prachtige uitzicht punten. De tocht gaat de laatste 350 meter over steile rotsen aan de ene kant en het Lysefjord ver beneden ons aan de andere kant. Je weet niet wat je ziet. Boven op het plateau staat een enorm koude harde wind. We blijven er dan ook maar kort. Maar o, wat is het hier bijzonder, het is bijna eng als je naar beneden kijkt. Wat is deze hoge rots zonder beveiliging een gevaarlijk uitzicht in deze harde wind. De koude harde wind waait je bijna omver.. De weg terug is oppassen, de rotsen zijn vaak nat en glibberig. Voor de tocht zouden we heen en terug vier uur nodig hebben maar we zijn sneller terug. Wat zijn we blij dat we de Preikestolen hebben gezien! Het regent hard als we met de veerboot terug varen. Ik voel mijn benen, ben moe en ik kijk om me heen. Er zijn veel Noren die gebruik maken van dit vervoermiddel. Hun smalle lichaamsbouw en rode haren vallen me op. Grappig, ik herinner me de Noorse jongens met van die mooie Noorse namen die ik in de klas had. Ook zij hadden van die mooie rode haren.

We staan op de Preikestoelen, nu weer naar beneden.
Wat een uitzicht op het Lysefjord!

Terug in het oude Stavanger kunnen we het niet laten om nog even door de kleine straatjes met kasseien en aan weerskanten houten huizen te lopen. Het regent nu hard, we voelen onze knieën met het afdalen door de straatjes. Het is tijd om terug naar het schip te gaan. Om zes uur zet de ms Rotterdam koers richting Kristianzand.

De oude witte huisjes in de stad Stavanger en optreden van de Indonesische bemanning.

Het heerlijke eten in het Lido Restaurant smaakt na zo´n klimtocht dubbel lekker. Een beetje moe zitten we te eten maar er komt een vrolijke goedlachse Vlaming naar onze tafel. Hij stelt zich voor als Bernard en hij maakt een praatje met ons over de kenmerken van Vlamingen, Nederlanders en Fransen. De vrolijkheid spat van hem af. Ook zijn dochter komt gezellig bij ons zitten en hoe kan het ook anders, ze komt lekkere frietjes eten. Het is gezellig en door al die vrolijkheid verdwijnt onze moeheid als sneeuw voor de zon!

Vanavond deint het schip flink op zee, het voelt als een bijzondere sensatie. We kijken naar een Show van de hardwerkende Indonesische Crew. Zij nemen het podium over en introduceren de nationale dans en muziek. Het is een humoristische voorstelling. De crew zelf heeft er veel plezier aan. Hun lach werkt aanstekelijk op het publiek! Met spierpijn in mijn kaken en mijn bovenbenen duik ik voorzichtig mijn bed in. Tot morgen!

We gaan vanaf Stavanger met de bus op de veerboot naar de overkant. Bij de parkeerplaats begint de klim naar de Preikestolen.