16 december 2015 – Zeedag.

Wakker worden van de deining, en er gelijk ook weer slaperig van worden. Zo voelt het ongeveer. Die deining went, het hoort bij varen op open zee. Buiten is het nog nevelig, muisstil. Het is licht bewolkt, met strepen blauw aan de lucht. We varen richting A Coruňa in Spanje. De zon wordt sterker en verdrijft de nevel maar een beetje bewolking blijft. We hebben tijd om rustig te ontbijten. Er is keus uit overvloedig eten.

Elke morgen zijn er scheepskranten in verschillende talen, waarin het dagelijkse nieuws is te lezen.
Elke morgen zijn er scheepskranten in verschillende talen, waarin het dagelijkse nieuws is te lezen.

Freek gaat naar de bibliotheek voor boeken over de geschiedenis van plaatsen waar we zijn geweest. Ik ga naar het promenadedek en loop mijn rondjes. Het is heerlijk buiten. De zon schijnt stralend zijn zilveren banen op de zee. De frisse wind waait door mijn haren, het stimuleert om rondjes te blijven lopen. De mensen liggen lekker onder een deken op hun ligbedden te doezelen of te lezen.

Na het lopen zwem ik mijn dagelijkse baantjes in het zwembad. Dat zwembad is een golfslagbad geworden. Het water schuimt en spat hoog op, uit het bad. De deining en golven nemen me in het zwembad mee en vallen over me heen. Tot slot warm ik me op in de jacuzzi. Als ik aangekleed ben zoek ik een luw plekje met zon op het dek. Zo’n zeedag is een verwen en heerlijk luie dag. Met de zon in mijn gezicht  word ik slaperig. Mijn boek in mijn tas is onaangeroerd. Zo verloopt de zeedag van vandaag.

Vanavond is het gala avond. We kleden ons netjes aan en eten gezellig samen met anderen. Deze prachtige zaal met al dat mooi opgediend verfijnd eten, het is een feestelijk gezicht. Terug in de hut zien we een mooie sierlijke watervogel op ons bed. We varen nu langs Portugal op de hoogte van Porto. Morgenochtend om acht uur komen we aan in A Coruňja.

De Italiaanse zanger
De Italiaanse zanger Marco Romano zingt vanavond in het theater op het schip.

Showtijd vanavond neemt ons tijdens een muzikale reis mee naar Napels in Italië. In rap Italiaans begint Marco Romano zijn voorstelling. Hij vertelt over zijn grootmoeder en jeugd in Napels. Deze Italiaanse sfeer doet me herinneren aan onze fietsvakantie naar Rome! Zo’n fietsvakantie met een doel, lekker op je eigen fiets door onbekende streken trekken, wat was het mooi, ik krijg er heimwee naar. Het mooiste nummer dat Marco vanavond zingt komt uit de rockmusical Jesus Christ Superstar. Met veel drama zingt hij een lied over de strijd die Jezus heeft voor Zijn lijden en sterven. Het raakt me. Het deinende schip brengt me snel in dromenland.

Een gedachte over “16 december 2015 – Zeedag.

Geef een reactie

