18 – 20 december 2015 – Zeedagen en naar huis.

We varen richting Southampton.

Vandaag, 18 december is het onze 43e trouwdag!
Met een beetje een feestelijk gevoel varen we richting Southampton in Engeland. Nog twee dagen varen en dan is deze vakantie reis afgelopen. Langzaam varen we naar het einde van deze vakantiereis, de winter en de kerstdagen toe en dat voelt ook goed. Ik heb ook zin om weer thuis te zijn en ik verlang naar mijn kinderen en kleinkinderen. De heerlijk warme zomerzon laten we achter ons. De zee is redelijk rustig. Het is 15 graden met in de ochtend nog een beetje zon. Na het ontbijt ga ik mijn rondjes lopen en zwemmen. Het is verfrissend met een verwarmend zonnetje.

Vandaag zwem ik alleen in het zwembad.

We hebben een uitnodiging gekregen voor een captains brunch. In twee rijen staan ze opgesteld, de kapitein en andere leidinggevenden in La Fontaine Dining Room. De tafels zijn feestelijk gedekt. We worden naar onze tafel geleid en maken kennis met onze tafelgenoten. De kapitein heet ieder welkom, maakt reclame voor verschillende cruises en hij vertelt vol trots dat het nieuwe cruiseschip, de Koningsdam geheten, binnenkort in de vaart komt.

Vandaag is het een ontspannen zeedag, lekker een dag om zelf in te vullen.
Tijdens het diner is er een afscheidsceremonie want morgen zullen veel gasten in Southampton van boord gaan. Het voltallige personeel loopt in een optocht vrolijk zingend door de zaal en ze krijgen een groot applaus.
Vanavond kijken we voor de laatste keer naar een flitsende zang- en dansvoorstelling. Morgen is het de laatste dag op dit schip.

Vanavond was de laatste dans en zang voorstelling aan boord.

19 en 20 December. Van Southampton naar Rotterdam en naar huis.

Om zeven uur staan we op, we komen aan in Southampton. Gasten gaan van boord en nieuwe gasten checken in. De hutboys hebben het vandaag en morgen extra druk met schoonmaken van de hutten.
Gelijk om zeven uur start de verplichte persoonlijke inspectie van de immigratie dienst van Groot Brittannië. Alle gasten worden om de beurt gecontroleerd. Niet alle gasten vinden deze controle zinvol. Bij ons aan tafel zit een boze gast die last van ochtendhumeur heeft. De controle loopt gesmeerd. Wij gaan even van het schip voor een wandelingetje. We zien enorm grote cruiseschepen. Het is wel jammer dat we geen tijd hebben om de stad te bekijken. Het is 14 graden en bewolkt weer. In de terminal hoor ik mooie kerstmuziek, dit bevordert heimwee naar kerstfeest vieren thuis. Om 11 uur varen we de laatste vaartocht richting Rotterdam.

Het duurt een hele poos voor we op open zee zijn. De haven van Southampton is groot en de kuststreek lang. Er is een streepje zon dat flikkert in het zeil van zeilboten. Zeilen op deze grote plas net voor kerst, hoe is het mogelijk! Ik zie enkele forten net voorbij de stad. Het schip maakt vaart en we voelen weer de deining. De kleur van de zee is dichtbij lichtblauw naar groen maar verderop grijsblauw. Grote tankers met hoog opgestapelde containers varen in de verte en dichterbij vaart laag een vissersschip. Er is veel bewolking met lichte en blauwe strepen lucht. De vogels heb ik gemist. Op de open zee heb ik ze nergens gehoord en gezien. Alleen in de buurt van de havens zweven er grote meeuwen door de lucht. Ik kijk om me heen en neem in stilte afscheid van de bruisende zee die ontspanning geeft. Wat was het een pracht reis en wat heb ik van de open zee genoten! Ons afscheidsetentje vieren we samen met Jaap en Rita en als we daarna onze koffers hebben gepakt en op de gang hebben gezet heb ik zin om  thuis te zijn en de feestdagen met de kinderen te vieren. Vandaag 20 december gaat de wekker vroeg. Al vroeg begint het ontschepingsproces, een sfeer van vertrek. In groepen en zeer geordend verlaten mensen het schip. Wij kunnen rustig ontbijten want wij zijn pas om 9 uur aan de beurt. Marloes komt ons halen, ik zie haar aan komen rijden. Wat is het fijn om elkaar weer te zien, betere thuiskomst kan ik me niet voorstellen. We worden geconfronteerd met zorgen die er ook zijn, dan ben je gelijk weer thuis, in de gewone werkelijkheid. Maar toch, de thuishaven is goed en trekt!

's morgens vroeg zijn we aangekomen bij de cruiseterminal bij de Erasmusbrug.
’s Morgens vroeg zijn we aangekomen bij de cruiseterminal bij de Erasmusbrug.

Een gedachte over “18 – 20 december 2015 – Zeedagen en naar huis.