Van St. Quentin tot Meru.

1 juni.  Het pelgrims leven. 

De pelgrims herberg onder de Jacobskerk in Compiegne.
De pelgrims herberg onder de Jacobskerk in St. Quentin.

Het aardige van slapen in een pelgrims herberg is dat je ‘s nachts niet alleen bent. Ik zie in het bed tegenover me dat één van de heren een lampje op zijn voorhoofd heeft, hij wil nog even lezen. Een ander wil graag slapen, hij ligt in zijn lakenzak zonder deken, dat lijkt mij een beetje koud. Ik kruip onder onze warme donzen slaapzak. Na een poosje hoor ik luid gesnurk, het wordt luider, ik ga me er van distantiëren, zo heb ik er minder last van. ‘s Morgens vroeg hoor ik gekraak van plastic en tassen. De pelgrim die veel kilometers op een dag fietst vertrekt het eerst. Wij gaan hier nog ontbijten, gezellig samen met vader Piet en zijn zoon die naar Santiago fietsen.  We laten alles netjes achter en vertrekken.

anneke-1-juni-in-regen.jpg.jpeg

Het is vandaag ook erg vochtig en koud, het voelt alsof het regent. De warme kleren moeten aan. Regenjas, muts op en ik trek mijn driekwart legging aan. Over eindeloze lange kaarsrechte wegen en natte modderige wegen rijden we als maar door. Zo nu en dan stoppen we even, een jasje aan of uit, wat drinken of een foto maken. Het is grappig dat we in een dorpje onze  mede pelgrims bij een koffiestop zien en later treffen we elkaar opnieuw in de supermarkt. Zij doen het ook rustig aan, net als wij. Deze fietstocht is geen wedstrijd, we willen de tijd nemen om van het mooie om ons heen te genieten en er niet aan voorbij te racen.

We fietsen door troosteloze dorpen, geen winkels, geen toerisme.
We fietsen door troosteloze dorpen, geen winkels, geen toerisme.

Heel in de verte zie ik iemand in het oranje aan komen fietsen. We maken een praatje en later, op een bankje in een piepklein dorpje praten we verder. Hij, Ronald,  heeft pretogen, een open blik en hij vraagt: ” Waarom maken jullie deze tocht?” We vertellen over tijd nemen om na te denken, ver weg gaan om dicht bij jezelf te komen en over het goede doel waarvoor wij fietsen. Er ontstaat een mooi gesprek over persoonlijk geloof wat onderweg in de natuur zo intens gevoeld en beleefd kan worden.

We fietsen weer verder. Mijn gedachten zijn bij de albino kindjes ver weg die geen leven hebben en ik denk aan anderen die verdriet hebben. Ja, eigenlijk neem ik zo velen mee tijdens deze bijzondere pelgrimstocht. Ik zal voor hen en wie ik liefheb een kaarsje aansteken.

Hoe komen we van dit bospad op de grote weg?
Hoe komen we van dit bospad op de grote weg?

Het wordt mooi heuvelachtig. We moeten best hard zwoegen en werken, klimmen de heuvel op en suizen later naar beneden. Regelmatig gaan we even lopen en we duwen de zware fiets omhoog. We belanden ook in een modderig kleddernat bospad met dikke keien. We tillen samen de fietsen er over heen. We worden moe, we fietsen al van 9 uur tot 6 uur in de middag. We zoeken een chambres d’hotes in Meru,  55 km. van Parijs. Eindelijk vinden we een heerlijk mooi plek. Het huis dateert uit 1880, hier was een fabriek waar pianotoetsen en dominostenen gemaakt werden. In deze stad werden knopen van schelpen gemaakt. Vrouwen verdienden thuis een centje bij door die knopen aan kaartjes te bevestigen. Er is een pracht tuin, we hebben een eigen warm huisje, slaapkamer en badkamer. Een warme douche, de kachel aan op 1 juni, en je voelt je weer mens. We maken wat eten, we komen niets te kort.

Ons huisje in Meru (voorheen pianotoetsen- en dominostenenfabriek).
Ons huisje in Meru (voorheen pianotoetsen- en dominostenenfabriek).
Een gedachte over “Van St. Quentin tot Meru.

  1. n.a.v. jouw verslagje, over de natuur en geloof een mooie uitspraak van Calvijn: ‘De natuur is de stralende mantel waarin God zich openbaart en verbergt.’

    Hebben jullie de ramen van Chartres gezien??

    bonne voyage, zusje Tjitske

    Like

Geef een reactie

