Van Saintes tot Arcachon

De markt in Saintes

In de vroege morgen hoor ik de vogels zingen, het vogelgezang wordt al maar mooier en luider. Dat is het voordeel van slapen in een tentje. We drinken koffie in het restaurant  van de camping. Daarna fietsen we door Saintes, een mooie stad met verschillende kerken. Op de markt doen we inkopen. Een man begint enthousiast een gesprek met ons. Hij houdt van fietsen en is van plan  ook een deel van deze reis te maken. We bezoeken de romaanse pelgrimskerk van St. Eutrope. Om de beurt gaan we de donkere crypte in waar de sarcofaag van St. Eutrope staat. Een eindje verder moet een Romeins amfitheater zijn. Helaas, wij hebben geen tijd om verder te zoeken, we moeten verder.

De crypte

Het is droog met zo nu en dan zon maar het is stormachtig en we hebben constant de wind pal tegen op deze eindeloze lange wegen.Oef, dat valt niet mee als je moet klimmen. Dicht achter elkaar, ik rijd voor met tegenwind, kruipen we vooruit.  De moed er in houden, dit hoort ook bij deze tocht. Eindelijk rijden we door de grote stad Royan naar de veerboot die ons naar de overkant brengt.  Op de boot heerst vakantie sfeer, het voelt alsof we naar Tessel gaan. Twee dames in fietstenue met karretjes achter hun fietsen zijn erg enthousiast  over de tocht naar Santiago die zij eerder maakten.” Buen camino , roepen ze ons toe. In de bossen ruik ik de geur van dennen, we zijn in Les Landes,  waar we vroeger kampeerden. Dat had ik toch ook nooit gedacht, dat we hier na zoveel jaren nog eens op de fiets zouden komen! Door het bos over een prachtig fietspad rijden we naar een camping in Soulac-sur-Mer, pal aan het strand. Straks lekker eten en slapen met het slaapverwekkende geluid van ruisende dennen en de branding van de zee.

Op de boot naar les Landes

12 juni – Regen, een gebroken spaak en een slinger in het wiel.

Het miezert en we hebben flinke tegenwind als we de camping uit rijden. De cigales houden zich stil. We rijden over lange paden door het stille bos. Met een stevige tegenwind fiets ik voor. Freek geeft aanwijzingen over de route.

Lange paden in les Landes

Dan ineens ziet Freek dat mijn achterwiel een slinger heeft. We stoppen. Alle tassen moeten er af en we zien dat er één spaak gebroken is. Passerende fietsers willen ons graag helpen maar we hebben een fietsenmaker nodig.  Het is vandaag zondag, winkels zijn dan gesloten. Hoe lossen we dit op? We fietsen naar een winkel in Hourtin Plage en daar horen we dat we in Hourtin geholpen kunnen worden.  Dat betekent veel extra kilometers maken maar we zijn blij dat deze mogelijkheid er is!  De fietsenmaker lost het probleem vakkundig op, gelijk wordt er voor gezorgd dat Freek weer goed kan schakelen. We zijn blij dat alles gerepareerd is en we fietsen verder door de regen om het meer van Lacanau naar een camping in  Carcans-Plage, in de regen zetten we ons tentje op.

13 juni. Een leuke dag met een fijne ontmoeting.

Het regent nog steeds en toch gaan we verder. We zijn blij met onze  regenkleding en overschoenen. Met flinke tegen- en zijwind, pal aan zee, fietsen we over een lang slecht hobbelig betonpad. Ik moet denken aan de pelgrims van heel vroeger die op deze verlaten wegen beroofd werden van wat ze hadden, verschrikkelijk. .

Aan regen raken we gewend
Aan regen raken we gewend.

Het pad dateert nog uit de tweede wereldoorlog. Duintop op en af, we zwoegen verder. Het is donker, stil en verlaten. Geen horde toeristen, ik zie hele flarden regen als gordijnen horizontaal aan komen zweven. Bij Le Porge- Ocean zien we een klein restaurantje dat geopend is. Mm..  lekker even eten, het is de benzine waarop we fietsen. Met het geluid van de branding dichtbij en het geruis en de geur van de dennen is dit zeker genieten. En, nu er zo weinig toeristen zijn, zijn we wel heel hartelijk welkom. De camping beheerster vertelde vanmorgen dat het in geen jaren zo slecht is geweest als nu, al twee maanden lang regent het ontzettend veel, de gasten blijven weg.  Wat kunnen ontmoetingen soms bijzonder en verrassend zijn. Ik merk het vaker tijdens deze fietstocht onderweg naar Santiago de Compostella. De Fransen maken helemaal geen contact met ons. Ze kijken je amper aan.

Surfen op de hoge golven van de Atlantische Oceaan.

Er komen twee mensen bij ons tafeltje zitten en direct hebben we zo’n goed gesprek waar we alle vier zo van genieten, dat we de tijd bijna vergeten. We moeten nodig verder. Het regent nog steeds maar zo nu en dan is het even droog. De tocht is prachtig, wat is het hier mooi! Ik geniet van de rust, de stilte, de ruisende dennen en de branding. Maar toch, na een poos verlaten we de kust en we gaan het binnenland van Les Landes in, op weg naar Biganon. We fietsen een lange tijd over een voormalig spoorbaan wat nu een fietspad is geworden. In Audenge slaan we ons tentje op.

Een gedachte over “Van Saintes tot Arcachon

1. Freek, Anneke, ik ben jullie onderweg tegengekomen en we hebben gepraat op een bankje bij een dorpje ergens in Frankrijk. Anneke daar gaf je mij je kaartje naar dit blog. Ik vind geweldig dat jullie al zover gekomen zijn. Heel knap. Inmiddels zit ik in Spanje ergens achter Burgos. Ik kan je alvast verklappen.. in Spanje fiets je als het ware door een museum. Het is prachtig.
    Anneke je vroeg toen nog naar mijn blog. Je vindt het via pindat.com “Ronalds reisverhalen”. Het password is 1955Santiago
    Ik wens jullie heel veel succes op jullie verdere reis. Ik heb grote bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.