In het dal van de Drau (&filmpje).

Vroeg in de morgen om 6.00 uur hoor ik heldere kerkklokken extra lang luiden, is dat misschien omdat het Sacramentsdag is? Ik kijk naar buiten. Vanuit ons balkon hebben we een prachtig uitzicht op de beboste bergen en licht groene alpenweiden De hoogste toppen zijn kaal met nog een beetje sneeuw. Bruin witte koeien lopen in de wei en kalfjes huppelen om hen heen.Vandaag is het Sacramentsdag, veel terrassen en winkels zullen gesloten zijn, de mensen hebben een vrije dag. Onderweg zien we veel motoren rijden. De zon schijnt en de bergen zijn gehuld in witte nevels.

Oversteek met een klein bootje over de Drau.

We starten bij de veerpont in Lansach bij Weissenstein. Het is een aardigheid om je te laten overzetten, zachtjes glijdt de pont over de rivier de Drau. Om de beurt wordt een groep mensen met hun fietsen naar de overkant gebracht. Wij zijn de laatsten. Aan de overkant zijn we gelijk al op de Drauradweg, het is een gravelpad dat goed te fietsen is. De zon schijnt, het is prachtig weer. Het wordt warm en het water loopt met straaltjes langs mijn gezicht, naast me hoor ik het voortkabbelende water.

Het fietspad langs de mintgroene rivier de Drau.

Wij als fietsbegeleiders fietsen in de achterhoede, Waltraud, de lokale gids, fietst met haar twee zoontjes die vrij van school zijn ook mee.  Wat fietst de oudste snel! Zo nu en dan komen we mensen van de groep tegen, zo krijgen we een goed beeld van hoe het met een ieder gaat. De route is gevarieerd. We fietsen veel naast de Drau maar ook fietsen we door de buitenwijk van Spittal, kleine dorpjes en groene valleien. Ja hoor, ik wist het wel, daar is de eerste klim, dat is best wel even zwoegen en zweten.Ik bewonder het dorpje St.Peter waar de huizen zoveel kleurige bloementuinen hebben. Diep blauwe korenbloemen wiegen in de wind tussen grassen, fel rode klaprozen, oranje afrikaantjes, witte margrieten en nog veel meer bloemen. Alles bloeit, het is hier duidelijk zomer!

Zo nu en dan komt er plotseling weer een klim, soms neem ik die dan even lopend. Vandaag moeten we zeker 500 meter klimmen. Ineens zie ik daar aan de kant van de weg het teken van de route naar Santiago, wat leuk, ik krijg er een warm gevoel van vanbinnen.
In de verte tussen wiegende grassen staat een verstild wit kerkje. Het doet me aan Spanje denken. Het is de Kapelle St. Magdalena, een mooi plekje om even stil te staan bij het nu, er brandt een kaarsje in de nis. Het kan niet ver meer zijn naar het eindpunt in Möllbrücke. Via de weg die slingert door het groene landschap fietsen we ongemerkt dit dorpje in. Het is nog vroeg, 2.45 uur, om half 5 moeten we bij het eindpunt zijn. We zoeken een rustige plek om een beetje uit te rusten. En daar op het bankje achter de kerk zitten we nu te genieten van de stilte. Freek bekijkt de foto’s en filmpjes die hij vandaag maakte en ik werk aan het verslag van vandaag.

Er komen twee stipjes dichterbij, twee mensen van de groep komen aan fietsen. En zo maar hebben we een goed gesprek. Waar gaat het in je leven om?  Stof om over na te denken. Het is tijd om naar de bus te gaan. Verschillende mannen helpen met de fietsen in te laden, fijn. In de bus delen we weer de route voor morgen uit en vanavond zullen we ook nog het kaartje van deze route op de laptop laten zien en enige informatie geven. Op tijd zijn we terug in het hotel, vanavond is er een muziekavond met o.a. bekende liedjes van jaren geleden.

We eten elke dag samen met Geert onze chauffeur en de chauffeur van de andere groep die ook in dit hotel bivakkeert. Zo hebben we tijd om enkele punten van de volgende dag met elkaar te bespreken. Het is elke dag weer gezellig, ik leer op deze manier de reiswereld van een andere kant een beetje kennen.
De verzorging, het ontbijt, diner en de drankjes in Hotel Rossmann zijn gezond en heerlijk! Maar wat het meeste telt is de vriendelijkheid van Alice en papa Rossmann. Dit familiehotel heeft aandacht voor iedere gast. Ze willen gewoon dat je je er thuis gaat voelen en, geloof me, na een dag merk je dat dat gebeurt!

Wij hebben ook een kort filmpje gemaakt. Wil je het zien?

KLIK HIER

Een gedachte over “In het dal van de Drau (&filmpje).

Geef een reactie

