Een uitstapje naar Slovenie (&filmpje).

Vandaag gaan we niet fietsen maar lopen! We hebben een uitstapje naar Slovenië. Het land dat nog maar sinds kort deel uitmaakt van de Europese Unie. We vertrekken om half 9, dit keer zonder fietsaanhanger. Dat is heel wat prettiger rijden voor Geert, onze voortreffelijke chauffeur die ontzettend goed rijdt. Het is ongelooflijk, geen enkele keer is de bus plotseling met een schok tot stilstand gekomen. Wie doet dat na, een bus besturen met zo’n lange zware fietsaanhanger er achter.  Het weer is wat frisser maar de zon schijnt, lekker fiets weer! Het is ongeveer anderhalf uur rijden. Ik vind het leuk om een glimp van Slovenië op te vangen. Dit land hebben we nooit eerder bezocht.

Reizen met de bus verveelt niet met het uitzicht op de hoge bergen die in de wolken hangen, de groene valleien en de rivier diep beneden ons. Ik kan er niet genoeg van krijgen. We komen bij de grens van Slovenië. Auto’s staan in de rij. Er is een aparte busbaan, dat gaat snel. Zonder oponthoud kunnen we zo doorrijden! Het vignet wat nodig is, is door de busmaatschappij prima geregeld. We zijn er bijna, via een mooi smal pad rijden we door dorpjes naar de kloof van Vintgar! Het ziet er hier niet armoedig uit, er staan ruime huizen. Er is veel toerisme.

De Vintgar kloof.

We kopen een kaartje om de Vintgar kloof te lopen. Het is een smal gravel pad met keien, links en rechts rijzen de bergen recht omhoog. Gelijk hoor ik bruisend kolkend water. Beneden me zie ik het stromende mintgroene water dat door de kloof bruist.
We lopen veel over houten vlonders. Het pad is goed begaanbaar. De kloof is ongelooflijk mooi, met veel kleurschakeringen. Wat een uitzichtpunten zijn hier, we blijven ons verwonderen. Je zou hier wel een hele dag kunnen vertoeven. We nemen even de tijd om dit alles in ons op te nemen. Het pad naar de waterval is gevuld met toeristen. We lopen in ganzenpas achter elkaar. Freek neemt foto’s en maakt filmpjes, zo heb ik tijd om dit alles goed in me op te nemen. Het is hier heerlijk koel. Aan weerskanten groeien fris groene grassen, blauwe campanula’s en eenzame margrieten. Bij de bruisende waterval gaan we terug. Het pad dat verder omhoog gaat maakt me wel nieuwsgierig, maar we hebben geen tijd meer om verder te lopen. We moeten op tijd bij de bus zijn.

In de nauwe kloof bruist en kolkt het water.

We rijden nu naar het meer bij het stadje Bled. Het blauwe meer schittert in de zon. Van het kopje cappuccino met wat lekkers kikker ik helemaal op! Rondom het meer is het één en al toerisme. Je kunt met een treintje het meer rond of met een bootje dat op een gondel lijkt naar een eilandje varen. Bruidsparen lopen met hun feestgangers in een lange rij.

Bij het meer van Bled liggen gondel boten.

Wij wandelen rond het meer, kopen nog gezond fruit en zorgen dat we weer op tijd bij de bus zijn. Om half vier rijden we weg maar we hebben pech, er is een file van bijna 5 kilometer dat een half uur duurt. Zoiets kan je zo maar gebeuren. Bij de grens zegt Geert onze chauffeur met een ernstig gezicht tegen de strenge politie: ” Es sinds allen Holländer”. “Maar ik ben een Friezin”, zeg ik zachtjes met een glimlach.

Op de achterkant van een caravan staat een spreuk om mee te nemen.

Zum arbeiten zu alt
Zum sterben zu jung
Zum reisen Top fit

“Zo’n fietsvrije dag met een uitstapje is zo gek nog niet, hoor ik achter me zeggen als we terug zijn. En morgen gaan we weer lekker fietsen!“
Na het heerlijke diner heb ik even tijd voor een klein wandelingetje. Ik loop een smal hoog pad op achter de kerk. Het is stil en lekker koel. Ik geniet van de rust, het buiten zijn op deze plek. Hoog in de bergen schijnt nog lang de zon. De hoogste top met een beetje sneeuw glimt alsof het van zilver is. “Mooi, denk ik, wat ontzettend mooi!”

WIJ HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WIL JE HET ZIEN?
alleen voor pc en tab: KLIK HIER
alleen voor smartphone: KLIK HIER

Nog even lekker fruit kopen in de supermarkt.

4 gedachtes over “Een uitstapje naar Slovenie (&filmpje).

Geef een reactie

