Greifenburg aan de Drau met zijn imposante bergen (&filmpje)

Vandaag is het onze laatste fietsdag. Jammer, de fietsvakantie zit er bijna op. We hebben genoten. We hebben ook gemerkt hoe het is om fietsbegeleider te zijn. Omgaan met de wensen van een groep, zorgen dat iedereen lekker kan fietsen. Het is intensief vrijwilligerswerk en fijn om te doen.
Vandaag gaan we rondom Greifenburg fietsen, ik heb er zin in.

“Zou dat wel een mooie fietstocht zijn rondom Greifenburg?”,vroeg ik me af.
Vandaag gaat niet Waltraud maar Claudia mee als lokale gids. Ze geeft enige informatie over de route en we gaan op pad. In een lang lint fietsen we achter elkaar. Langs de snelweg fietsen waar geen fietsstrook is, is gevaarlijk dus nemen we het variante pad. Wij fietsen zoals altijd bewust achteraan. We rijden over een lang grasveld langs het kerkje St. Athanas.

Panorama foto.

Het is muisstil, ik hoor alleen vogels zingen, wat is dit weer genieten! Het is ruim boven de 35 graden, het zoute water loopt weer in mijn ogen. Door landelijk gebied fietsen is rustgevend. We moeten best wel klimmen, en onze Santos fietsen hebben geen ondersteuning. Op een enkeling na fietsen alle mensen op een e-bike. Hun fiets trekt hen de helling op maar wij zijn zelf het motortje. Dat betekent rustig aan, in een lage versnelling fietsen en misschien even lopen. Maar dan volgt de heerlijke daling, een fris windje wappert door mijn haren. De groep zet er de sokken in. We zien ze niet meer, geen probleem. Ieder mag op zijn eigen tempo fietsen, dat is goed. We laten ons niet opjagen, het is geen wedstrijd en.. er is geen controle of je alles wel hebt gefietst. Het gaat er immers om dat je geniet van het fietsen en niet overal aan voorbij rijdt. Wij genieten, we rijden door bosrijk landelijk gebied met kapelletjes, kerken en witte huizen in de dorpjes. We maken een praatje met een boer die op zijn tractor rijdt. Bij een klein wit kerkje met veel barok klimmen we omhoog om even naar binnen te kijken. Wat een verstilling!

Kapel in de omgeving van Greifenburg.

Aan weerskanten van het pad groeit zacht wollig gerst en maïs. We zitten op de Drauradweg, we komen veel fietsers met bepakking tegen. In schaduwrijk bosgebied is het heerlijk koel. Er moet opnieuw pittig geklommen worden. Ik probeer de snelheid van het dalen in de volgende helling mee te nemen. We passeren dorpjes als Pobersach en Radlach en we fietsen verder naar Steinfeld. Hoog in de lucht zie ik fleurige parachutes. Deltavliegers proberen thermiek te vinden en zo lang mogelijk in de lucht te blijven. Heel rustig zweven ze boven de groene bergen in de helder blauwe lucht.

Mooie uitzichten.

Ineens zie ik ze, mensen van onze groep met het oranje hesje: ik ben effeweg.nl  Achter elkaar gaan we de helling op en fietsen Steinfeld in. Wij zijn toe aan ons verkwikkend kopje cappuccino, heerlijk met een verfrissend ijsje. Lekker in de schaduw op een terras zitten, tijd voor pauze! Iedereen van de groep zit heerlijk te smikkelen en de sfeer zit er goed in. We vervolgen onze tocht. Het is 14.00 uur geweest, op het warmst van de dag maar met het verfrissend windje is het goed te fietsen. Het groene en gele graan aan weerskanten deint zachtjes met de wind mee. Witte margrietjes, duizendblad en korenbloemen geven de bermen kleur. We zien velden vol met graan, er hangt een blauwe waas over. Ja als je goed kijkt zie je zoveel moois! We fietsen hele stukken over gravelpaden, ik ben blij met mijn brede banden op mijn fiets! Via kleine dorpjes fietsen we de brug bij de rivier de Drau over.

Rivier de Drau in het dal.

De hele week nam ik in mijn fietstas mijn badgoed mee om misschien nog ergens te kunnen zwemmen. Nooit kwam het er van. Vandaag gaat het lukken. We fietsen langs de camping en de plek waar de deltavliegers zopas zijn geland. Ze vouwen hun parachutes op. We zien het openluchtzwembad en ook Waltraud haar winkel. We kopen een kaartje en zwemmen even in het frisse water, heerlijk! Zwemmend kijk ik omhoog naar de deltavliegers in de lucht boven de hoge bergen. Dit voelt als vakantie, super! De fietsdagen zitten er op. We zijn blij dat alles goed is gegaan, er zijn geen ongelukken gebeurd! We hebben nog twee reisdagen en dan kunnen we deze fietsvakantie afsluiten. Tijdens de avondschemering maken we een wandeling. Het is hier zo wonderlijk mooi, om stil van te worden. In gedachten neem ik afscheid van deze fietsvakantie en dit magnifieke gebied. Ik hoop nog eens terug te komen.

WIJ HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WIL JE HET ZIEN?
KLIK HIER

Paragliders en deltavliegers hebben hun kamp in Greifenburg.

Een gedachte over “Greifenburg aan de Drau met zijn imposante bergen (&filmpje)

Geef een reactie

