Terugreis met bezoek aan Salzburg (&filmpje)

Aan alles komt een eind, vandaag reizen we terug naar Kinding, naar hetzelfde hotel waar wij overnachtten op de heenreis. De spanning van vertrek gonst om ons allen heen. Koffers staan al klaar in de hal. Een tasje met handbagage meenemen in de bus is een goede tip. Dat bespaart energie van in- en uitpakken van de koffers. De zon straalt, in de vroege morgen is het al warm.
De koffers worden in de bus gezet en iedereen neemt plaats in de bus.
Fantastisch, iedereen in deze groep is elke dag op tijd en alle dagen fietsten allen mee.
En het mooiste is dat er helemaal geen ongelukken zijn gebeurd.
Alice Rossmann springt in de bus en neemt hartelijk afscheid van de Holländers. Bij de deur zie ik een zwaaiend figuurtje kleiner worden.

Door de stad Salzburg stroomt de rivier de Salzach.

De bus met aanhanger weegt 23 ton, wat een gewicht! We verlaten de hoge kale witte bergtoppen met sneeuw. Geert, onze chauffeur heeft er weer zin in. Fantastisch wat kan die man goed rijden! Beheerst en vakkundig zit hij achter het stuur, op lastige momenten blijft hij rustig en behoedzaam loodst hij de bus weer op het goede spoor. We rijden opnieuw door vele donkere tunnels en we horen weer de bekende piepjes, teken dat de tol gegevens geregistreerd worden. Freek en ik zitten voorin om zo een goede helpende hand voor Geert te zijn. Met in- en uitrijden op lastige parkeerplekken stapt Freek uit om het komende verkeer tegen te houden en Geert aanwijzingen te geven of de kust veilig is. Elke dag zit ik regelmatig voorin naast de chauffeurs plek. Zo kan ik makkelijk iets door de microfoon vertellen en de juiste informatie geven over de dag. Geert heeft een verrassing voor de mensen. Straks, onderweg zullen Freek en ik ieder gratis een kopje koffie met een koekje aanbieden. Dit is een beloning voor de positieve inzet die er tijdens de reis is gegroeid. Fijn om dit buiten te doen. We controleren bij de koffiemachine of alle lampjes branden en het water voor de koffie al warm is. Mijn oren zitten dicht van het rijden door de tunnels, het voelt alsof ik in een vliegtuig zat.. We stoppen op een grote parkeerplaats en opnieuw bewonder ik de rijkunst van Geert die de bus met aanhanger voorzichtig parkeert. Freek en ik vullen ruim 40 kopjes met koffie. Op het grasveldje kan de koffie en het koekje genuttigd worden.

Alles is barok in de stad van Mozart, ook de tuinen.

Geert heeft een verrassend voorstel. “ Mensen, ik heb tijd over en het lijkt me beter om die tijd positief als uitje in Salzburg te gebruiken. Ik zet jullie midden in het centrum van Salzburg af.  Wat vinden jullie van dit idee, voor weinig geld kunnen jullie even Salzburg bekijken.” Hier heeft iedereen wel oren naar, zo voelt het vandaag niet als een lange reisdag. Het duurt niet lang meer, we rijden Salzburg binnen. De buitenwijk ziet er lux uit.

Midden in het centrum rond half 12 stappen we uit de bus. Om 15.15 zal Geert ons hier weer op pikken. De warmte klapt tegen mijn gezicht. De zon brandt en het is zeker 36 graden. We vinden het leuk om een indruk van Salzburg te krijgen, nooit eerder waren we hier.
Gewapend met een plattegrond lopen we door de stad. Salzburg, stad van klassieke muziek en Mozart! We hebben koffiedorst. In het Mozarthaus in de binnentuin drinken we een kopje cappuccino, heerlijk! Het is haast niet voor te stellen dat Mozart hier zoveel muziekstukken heeft gecomponeerd. In de hal lees ik:

Mozart woonde hier van 1773 tot 1787
Zijn vader stierf in 1787.

We lopen verder naar Mozart zijn geboortehuis.
Op de gevel staat :Mozart Geburtshaus geb. 27-1-1756.
Alles in deze stad ademt de sfeer van deze geniale man die ons zoveel prachtige muziek heeft nagelaten. Als klein jongetje viel zijn gave al op.. We lopen over het Mozartplein en ook zien we het standbeeld van Mozart. In de Mirabel tuin zitten veel mensen te genieten op schaduwrijke bankjes. Ik zie dat veel mensen last van de warmte hebben. Pal achter de tuin op een hoge heuvel staat een kasteel, je ogen trekken er direct naartoe. Wij klimmen daar met deze warmte niet heen.

Wil je ook een ritje door de stad?

Er zijn veel kerken te bezichtigen. In de Domkerk en de andere kerken loop je met deze warmte heel graag naar binnen het is er heerlijk koel. We lopen over de brug bij de mooie brede Salzach rivier. Door de hoge kalk factor heeft het water een prachtige mintgroene kleur. Later wandelen we over de brug die wel de slotjesbrug wordt genoemd. Duizenden kleurige slotjes met namen en hartjes er op sieren het gaaswerk op de zijkanten van de brug.

De Dom in Salzburg.

Iedereen staat op tijd op de bus te wachten. Af en aan komen de bussen hier hun mensen brengen of halen. We zijn Salzburg nog niet uit als Geert de melding krijgt dat er op onze route een ongeluk is gebeurd. Dat betekent file. Om niet een tijd stil te moeten staan, neemt Geert een binnen route. Al snel passeren we de grens. We zijn in Zuid Duitsland! We hebben een korte pauze bij een enorm groot meer. Via prachtige kleine dorpjes in de bergen komen we op de snelweg. Een kopje koffie zal wel smaken. Wij bedienen In de bus weer de koffiemachine.

Typische lederhosen en bijpassende traditionele kleding.

Geert rijdt stevig door naar het overnachtingshotel Familie Heckl info@hotel-heckl.de waar weer heerlijk eten voor ons klaar staat. Als ‘toetje’ wordt er vrolijk op de accordeon gespeeld. Op de heenreis toen wij hier overnachtten genoten we er ook van. Vandaag krijgen we een prachtige kamer in een gloednieuw gebouw.
Wat zullen we lekker slapen vannacht!

WIJ HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WIL JE HET ZIEN?
KLIK HIER

2 gedachtes over “Terugreis met bezoek aan Salzburg (&filmpje)