Mecklenburgische Schweiz.(&filmpje)

We hebben zin in de fietstocht van vandaag die door het Natuurpark Mecklenburgische Schweiz gaat. Ik lees: Het slot Burg Schlitz en Basedow toornen hoog uit boven de Malchiner See. Beleef het afwisselend landschap met kleine dorpjes, glooiende heuvels, oude eiken en idyllische meren die zijn ontstaan door de ijstijd. Ze zeggen dat dit alles doet denken aan Zwitserland. We zijn benieuwd!

We maken hier lange dagen. De dagen beginnen vroeg. Vandaag wekt het warme zonnetje ons, het is prachtig weer en dat is blij wakker worden! De fietsen die gister gebruikt zijn moeten op tijd bij de aanhanger gebracht. Elke avond hebben we tijd nodig om de juiste route voor de komende dag nog even goed te bekijken. We hebben de laptop mee om de knelpunten van de route te ontdekken, eventuele alternatieve wegen te zoeken en mooie punten aan te geven waar je niet aan voorbij moet fietsen.

De fietsen zijn uitgeladen en we gaan op pad.

De bus vertrekt vandaag iets later. Onderweg geven we tips en informatie over de route van vandaag. Het is een genot om door dit gebied te rijden. Ik zie weer eindeloos groen glooiend landschap met in de verte grote bossen. Het startpunt vandaag is bij het dorpje Hohen Demzin.
De fietsen worden uitgeladen. Hulpvaardige mannen staan al klaar om de fietsen aan te nemen. Er komt een dame op me aflopen van de regionale krant. Zij vraagt of ze de groep op de foto mag zetten want zij schrijft een artikel over het toerisme in deze streek. De eersten zijn al op de fiets gestapt. Na nog een beetje helpen met een fiets kunnen wij ook op pad.

Open glooiend landschap.

Het is vandaag warm, de temperatuur loopt zeker op tot 35 graden. De vuurproef komt gelijk in het begin. We rijden over een modderpad met gravels en later volgt een lange weg met zwerfstenen. Deze wegen zullen we meer tegenkomen. Vroeger waren hier alle wegen van zwerfkeien gemaakt, later is er asfalt overheen gelegd. We zien opnieuw oude kerken waarvan de fundering en de muren van zwerfkeien zijn gemaakt. Al snel rijden we over betere wegen. Soms doet het me bijna aan de fietspaden in Drenthe denken. Wat is het hier prachtig mooi. Golvend geel van graanvelden wisselen zich af met groene bossen. Langs de bermen bloeien weer de fel rode klaprozen en de blauwe korenbloemen. We fietsen door lieflijke kleine dorpjes als Bristow, Schorssow, Ziddorf, mooie Slavische namen. Er wordt gezwaaid en, ja hoor, bij een restaurant zitten mensen van onze groep lekker aan de koffie. Wij drinken een bakje mee.

Tegenover het restaurant is een steiger met uitzicht op het meer.

De sfeer is ontspannen en vrolijk. Dat zagen we bij de vorige reis ook. Zo rond de 5e of 6e dag voelt een ieder zich op zijn gemak. De gezonde spanning van: ”Zal het fietsen niet te zwaar zijn of zullen de wegen erg lastig zijn?“, tellen dan minder. Het is immers alle dagen gelukt, dan zal het verder ook wel goed komen. Vanmorgen sprak iemand mij aan. “Ik ga niet mee, ik heb maagpijn, de andere tochten heb ik al gemaakt, vandaag blijf ik maar een dagje in het hotel.”
Als we in de bus stappen zie ik dat hij dapper en vrolijk aan komt lopen. “Ja, ik ga toch mee, ik mag met een ander groepje mee fietsen. En ze hebben me beloofd dat het goed komt. Ze helpen me als de wegen lastig zijn.”  Een aardige reisgenote zegt: “Het komt goed, we gaan samen lekker fietsen.”

We zitten op een bankje en hebben goed zicht op het kasteel in Basedow.

De camping van Seedorf staat pal aan het meer van Malchin. Ik hoor kinderstemmen. Met dit warme weer wordt er natuurlijk gezwommen. Het water lokt maar helaas, ik heb geen zwemkleding in mijn fietstas. De tocht gaat verder. We nemen niet de onverharde weg, liever fietsen we langs de verharde weg naar Basedow. Daar staat een oud slot en in de kerk vinden we een orgel uit 1683, één van de oudste orgels van Mecklenburg. De ijssalon trekt velen van ons naar hun terras. Het is niet ver meer naar ons eindpunt in Malchin.

Detail van de kasteeltuin in Güstrow.

Bij de bus staat onze nieuwe chauffeur Ton die morgen de bus zal besturen. Ook vrijdag zal hij de groep terug naar Nederland brengen. Onderweg naar Güstrow vertelt Ton al iets over de relatie van ons koningshuis met dit gebied. We hebben een uur om Güstrow te bekijken. Natuurlijk lopen we naar het prachtige kasteel met zijn Franse tuin. Een levensgrote poster hangt aan de muur van het kasteel. In het kader van 500 jaar Reformatie wordt er aandacht gegeven aan het leven en werk van Maarten Luther. Er zijn verschillende voorstellingen met drama, muziek en een expositie van Maarten Luther zijn vriend Cranach die kunstenaar was.  O, wat zou ik dit alles  graag willen bezoeken maar helaas dat zal niet lukken.. We lopen door het centrum met zijn hoge gestucte gebouwen. Na de Wende is dit alles helemaal opgeknapt. De kerk is gesloten, het is immers 5 uur geweest. Het is tijd om terug te gaan. Iedereen is moe, de warmte en het fietsen vragen genoeg energie. Straks eerst maar even opfrissen, dan lekker eten en op tijd naar bed! Welterusten..

WIJ HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT.  WIL JE HET ZIEN? KLIK HIER

Al onze filmpjes zijn in full HD 1080 p. opgenomen. Stel de kwaliteit in YouTube hierop in.

 

3 gedachtes over “Mecklenburgische Schweiz.(&filmpje)

    1. Aart, dank voor je reactie. Wat moet dat fantastisch zijn om in dit prachtige gebied te mogen wonen! Ik ben echt benieuwd hoe het leven daar is, welke sporen er nog zijn uit de geschiedenis. Wat heeft de Wende gebracht, welke kanten brengt de vrijheid met zich mee? Omgaan met de mensen daar, is er openheid om gedachten te delen en vrienden te maken? Veel geluk met wonen daar!

      Like

Geef een reactie

