Fietsen langs het meer van Schwerin. (&filmpje)

Het is 4 augustus, we mogen weer een fietsreis begeleiden. De dag begint heel vroeg. We hebben de lege stille snelweg voor onszelf. Maar na een poosje is er al meer verkeer. “Wat zijn er ’s morgens vroeg al veel mensen onderweg naar hun werk, wij liggen dan nog op één oor, ” denk ik. We rijden naar Didam, het verzamelpunt. Hier vandaan rijdt onze bus naar zijn bestemming.

De komende fietsreis gaat naar Mecklenburg-Vorpommern, twee weken geleden begeleidden wij hier onverwachts ook een fietsreis. De bus met aanhanger staat al te wachten. Fietsen worden ingeladen en sportieve ouderen komen welgemoed aan lopen. Na een kopje koffie kan de reis beginnen, iedereen heeft er zin in! De groep bestaat vooral uit vrolijke dames, zussen of vriendinnen die samen op vakantie gaan. Ze houden van buiten zijn en van fietsen!

Onderweg maken we kennis met elkaar, de sfeer is gelijk al ontspannen. “ Dit belooft wat, deze club mensen wordt nu al een groep”, is mijn gedachte.

Chauffeur Kees vertelt iets over de route en het reizen in de bus en wij stellen ons aan de mensen voor. Onderweg verzorgen wij de bar, zoals Kees het noemt. Er is van alles te koop: koffie, thee, blikjes fris, water, cappuccino, chocolademelk, water, bier, wijn en allerlei soorten soep!  Het is een aardigheid, vooral de soep gaat tegen lunchtijd grif van de hand! Dit klusje houdt ons onderweg in beweging, onze spieren worden niet stijf van het stil zitten! Om de drie uur hebben we een stop. Tegen het eind van de middag geven we enige informatie over de fietsroute van morgen die we uitdelen. Donkere wolken drijven zachtjes weg, en.. er komt zon! Rond half zeven rijden we de parkeerplaats bij Hotel am Tierpark in Güstrow op. Het inchecken gaat vlot en heerlijk eten staat voor ons klaar. We lopen 50 treden op naar de derde verdieping. Het voordeel van hoog zitten is een mooi uitzicht op het groen. De kamer is schoon en ruim, we zullen vast lekker slapen. ‘s Avonds zien we ze staan, de twee jongste deelneemsters van de groep. We hebben een goed gesprek met elkaar. Als vanzelf maken we samen een avondwandelingetje, een toegift van vandaag!

Een van de koepels van het kasteel.

5 augustus. Er gonst een gezonde spanning rond de groep. Want we gaan fietsen rond Schwerin, de stad die nauwe banden met ons koningshuis heeft. Hier komt immers Prins Hendrik der Nederlanden vandaan, die met Koningin Wilhelmina was getrouwd. Schwerin is ook de stad van de zeven meren en de hoofdstad van Mecklenburg- Vorpommern. De oude wijk, het kasteel en de Domkerk St. Maria zijn zeker de moeite van het bekijken waard. Hoe zal de route zijn? We zijn benieuwd!  Bij het startpunt van de route worden de fietsen uitgeladen. Op grootte met accu’s en opladers worden de fietsen bij elkaar gezet en verdeeld. Over de elektrische fietsen wordt informatie gegeven.  Sturen en zadels worden bijgesteld en er kan een oefenrondje worden gemaakt. En dan kan het fietsen beginnen, daar zijn we toch voor gekomen?

Vakantiehuisjes bij het meer van Schwerin.

De eersten zijn al snel met hun eigen fiets op pad. Tijdens de rit scheen de zon maar nu trekt de lucht dicht. Geen probleem. Het regent niet, is niet koud en er staat geen harde wind. Het is echt heerlijk om in de frisse buitenlucht te zijn! Het pad is licht glooiend, goudgele graanvelden strekken zich voor ons uit. We fietsen door groene bossen waar het licht zo mild langs de stammen van de bomen strijkt. Het is een mooi pad met vele bochten. In de verte trekt het licht je mee naar het groene veld. Pakjes hooi verpakt in plastic staan op het veld. Twee bruine reeën staan met gespitste oren naar ons te kijken, een derde ree staat gebogen grassprietje voor grassprietje en blaadje na blaadje te eten. “Een ree laweit”, vertelt deelnemer Henk, hij weet veel over de natuur. Mooi, wat is dit weer idyllisch mooi!

Een deel van het slot in Willigrad.

In Willigrad staat een groot slot met rondom prachtig aangelegde tuinen en uitzicht op het grote Schwerinermeer. Het is muisstil. Het water klotst, kabbelt en schittert in het licht. De overkant van het meer is ver weg. De naastliggende gebouwen horen ook bij het slot. Wat is het hier zo anders mooi!

De route is gevarieerd, de wegen zijn niet overal zacht en makkelijk voor een ieder begaanbaar. Nee, soms tril je wel even door elkaar op die vierkante kasseien. Maar het lukt meestal wel om  aan de kant op een beter stukje zand te gaan rijden. Een zandpad of gravel pad kan ook heel wisselend zijn wat fietsen betreft. Als het erg lastig fietsen is, ga dan even lopen of neem een andere weg die ook naar het volgende dorp gaat. Het heeft de laatste tijd veel geregend. Dat is te merken aan de lange modderweg die met diepe natte sporen en kuilen ons tegemoet lacht.. Oef, dat wordt even doorzetten!

Ik bewonder de oudste deelneemsters van onze groep. Fantastisch, wat een moed en doorzettingsvermogen tonen zij! Doe het maar eens na. Je bent de 80 jaar ruim gepasseerd en je fietst mee met een fietsreis op een gewone fiets zonder ondersteuning. Heuveltje op en heuveltje af op gravel- zand- en keienpaden. En dit alles doe je zonder mopperen en klagen! Ik heb er diep respect voor. “U hebt een prestatie getoond want u hebt eigenlijk het aantal kilometers dubbel gefietst in vergelijking met de elektrische fietsen”, prijzen we hen.

Mooie luchten en zandpaden.

In Bad Kleinen komen we velen van onze groep tegen. De oranje hesjes van ‘Ik ben effeweg.nl’  vallen al van ver op. We wijzen hen op wel een heel bijzondere smalle tunnel met de vorm van een ei. We rijden verder over een kaarsrechte zandweg. En steeds weer hebben we dat mooie uitzicht naar het grote meer. De dorpen zijn  gezellig. De huizen zien er meestal ruim en netjes uit. De tuinen zijn keurig verzorgd. Ook zien we nog troosteloze grote betonnen flatgebouwen uit de tijd van de DDR, al of niet met een fris verfje voorzien. Langs velden met fel gele zonnebloemen fietsen we verder naar het chique Schwerin, de hoofdstad van Mecklenburg-Vorpommern.

Effewegfietsers zijn te herkennen aan hun oranje hesjes op de bagagedrager.

Het prachtige sprookjesslot met zijn gouden torens schittert ons bij binnenkomst al tegemoet. We zetten al onze fietsen keurig op een rij want we gaan de tuinen bekijken. Wat een sfeertje,  een bruidspaar houdt hier staande receptie. Een klein ventje, gekleed als bruidsjonker, loopt heerlijk mokkend weg van zijn vader en de feestvierders. Al die drukte is hem duidelijk te veel!

Wij wandelen nog naar de oude stad en de Domkerk St. Maria. Ik hoor zingen, één van ons zingt het Sanctus.. ontroerend mooi..

De Domkerk in Schwerin.

We lopen over het zonnige marktplein met zijn stadhuis en grote puntgevel huizen en het Leeuwenmonument. Mooi op tijd zijn we allen weer terug bij het eindpunt waar de bus op ons wacht. Met hulpvaardige handen worden de fietsen weer ingeladen. Tijdens de terugreis zien we een heus dik donker wild zwijn door het goudgele graan rennen! En.. als klap op de vuurpijl zie ik ook nog enkele kraanvogels sierlijk poserend in het veld.

We hebben de eerste fietsdag van deze reis er op zitten, de kop is eraf. Ik ben vooral blij dat er geen nare ongelukken gebeurd zijn. Eén persoon heeft alleen maar een zachte landing in het modderige pad gemaakt.

WIJ HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WIL JE HET ZIEN? KLIK HIER

Al onze filmpjes zijn in full HD 1080 p. opgenomen.

2 gedachtes over “Fietsen langs het meer van Schwerin. (&filmpje)